Creatine her ne kadar oldukça etkili, güvenli ve kullanışlı bir supplement olsa da ve yıllar boyunca pek çok bağımsız kuruluş tarafından üzerinde düzinelerce bilimsel araştırma yapılmış da olsa, her madde gibi, bazı insanlarda istenmeyen yan etkiler gösterebilir.

Neyse ki, bu yan etkilerin çoğu, Creatine kullanımının yanlış yapılmasından kaynaklanmaktadır ve kullanım alışkanlıkları değiştirildiği takdirde geçmektedir. Creatine / Kreatin yan etkilerini sizler için inceledik

 

Creatine / Kreatin böbrekler üzerindeki yan etkisi

Eğer önceden bir böbrek rahatsızlığınız veya şeker hastalığınız varsa, creatine kullanımı sizin için doğru olmayabilir. Bu yüzden bu konuda dikkatli olmalısınız.

Bunun yanısıra, Creatine (Kreatin), böbreklerle etkileşime giren ilaçların kullanıldığı dönemlerde de kullanılmamalıdır.

 

Creatine ‘in sindirim sistemi üzerindeki yan etkileri

Kreatin, genellikle aç karnına tüketilmesi tavsiye edilen bir supplementtir ama bu tür bir kullanım, özellikle yeterli miktarda su ile yapılmadığı takdirde, midede şişkinlik hissi ve sindirim sıkıntılarına sebebiyet verebilir. Neyse ki, çoğu kişide bu durum geçicidir ve vücut kreatine alıştıktan sonra geçmektedir. Bu yan etkiden kurtulmanın bir başka yolu da, Kreatini yüksek miktarda su ile kullanmak veya yemeklerle eş zamanlı tüketmektir.

Bunların yanısıra, creatine kullanımı bazı insanlarla kısa süreli de olsa ishal gibi etkiler gösterebilmektedir ama bu durum, oldukça kısıtlı sayıda insanda görülen bir durumdur.

 

Kreatin ve şişkinlik

Bu bir yan etki sayılmaz ama insanlar genellikle Creatine ‘in vücudu “şişirdiği” düşüncesindedirlerdir. Bu aslında çok doğru değildir ama yine de kaslarda bir miktar sus tutulmasını sağlayacağı için, Creatine maddesinin insanı bir miktar iri gösterebileceği doğrudur ama bu tam anlamıyla bir yan etki sayılamaz.

Creatine (Kreatin) Şişme yapar mı? Creatine ne etki yapar?

 

Kreatine sağlıklı mı?

Bu soru çok derin bir soru ve bu makalenin kapsamı dışında ama yine de kullanımına bağlı olarak ortaya çıktığı düşünülen bir takım yan etkilerin aslında doğrudan creatine den kaynaklı olmayan, spor yapmanın doğrultusunda artan testesteron miktarından ortaya çıkan bazı yan etkiler olabileceğini belirtmekte fayda vardır.

Görüldüğü üzere, Creatine fazla yan etkisi olan bir madde değildir ve yan etkileri çok ciddi boyutlarda değildir ama yine de eğer siz Creatine ‘in sizin bünyenizde bir yan etki yarattığını düşünüyorsanız kullanımı derhal bırakmalı ve bir sağlık uzmanına gözükmelisiniz.

5 Yorum

  1. Hakan
    02/03/2014 at 05:36 — Cevapla

    Hocam merhaba,
    3 aydır creatin kullanıyorum idman günlerim hariç. Ara vermem gerekiyor sanırım ama istemiyorum 10 hafta kullanıp 2 hafta ara vermediğim taktirde ne gibi zararı olur ve verilmesede olabilir mi?
    Teşekkürler.

    • 02/03/2014 at 14:08

      Merhabalar!

      Aslında yapılan araştırmalara göre kreatin kullanımında ara vermek ya da diğer bir tabirle “cycle/kür yapmak” gereksiz görülüyor denilmekte medikal camiada. Eğer siz aşırı bir tüketimde bulunmadığınızı düşünüyorsanız ve bol sıvı tüketmek ve sağlıklı beslenmek gibi gereksinimlerinizi yerine getiriyorsanız ve bunun dışında herhangi başka bir sağlık probleminiz yoksa, ara vermenize gerek yok diyebiliriz.

      Fakat, ara vermeniz durumunda da bu durumun size çok fazla dezavantaj yaratmayacağını bilmelisiniz. 2 hafta boyunca ara verirseniz yaşayacağınız bir miktar performans düşüşü karşılığında “kafam rahat olsun” diyorsanız, o da uygulanabilir.

  2. 22/02/2015 at 12:01 — Cevapla

    Merheba. Benim 14 yaşım var.Sorum budur ki ben kreatinden istifade ede bilirimmi?Ve o bana zarar yetirirmi?

  3. okan
    29/03/2015 at 12:14 — Cevapla

    Hocam spor yaparken basima bi agri saplaniyo ve spor yapamaz hale geliyorum bunun nedeni creatine olabilir mi yada bi hareketten dolayı mi boyle oluyorum aydinlatabilir msnz

  4. Doruk Pulat
    18/10/2015 at 19:16 — Cevapla

    Merhaba, ismim Doruk Pulat 16 yaşındayım. 8 aydır doğal bir şekilde beslenmeme dikkat ederek fitness yapıyorum. Dymatize micronized creatine aldım. Antrenörüm yükleme yapmam gerektiğini söyledi, sabah – öğle – akşam ve gece yatmadan önce olmak üzere 1 çay kaşığı (5 gram) kreatin tüketmem gerekiyormuş.
    İlk gün, sabah kullandım. Öğlen yemekten sonra aldım ve kalbim hızlıca atmaya başladı ardından midem bulandı ve kustum. O gün içinde bir daha içmedim. 2-3 gün boyunca şiddetli iştahsızlık, su dahi içsem mide bulantısı yaşadım. Ardından kendimi iyi hissettim, antrenmandan 30dk önce ve antrenmandan hemen sonra olmak üzere günde 2 kere kullanmaya başladım fakat bu da 12 gün sürdü, mide bulantılarım beni bırakmadı doktora gitmedim. Şehir dışına çıktım orda zamanla toparladım 15 gün sonra geri döndüm yaklaşık 1 ay bu mide bulantılarım sabah erken kalkınca başladı. Bu sefer hastaneye gittim, check-up yaptırdım, kan tahlili sırasında 6 tüp kan verdim kendimi iyi hissettim, ertesi günden beri kendimi bomba gibi hissetmeye başladım tekrardan, ultrasonda herhangi bir şey çıkmadı, idrar tahlilinde de bişey çıkmadı, karaciğer, pankreas ve böbrekler gayet iyi durumdaydı. Tekrar doktora gittiğimde bazı maddelere alerjim olduğunu söyledi ve yarın allerji testi yaptırmaya gidicem. Benimkisi erken teşhis sayılır, eğer herhangi bir maddeye alerjiniz varsa veya sizde kreatin kullanımında bu tarz sorunlar yaşarsanız doktora başvurmakta fayda var.

Cevap Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir